Efikasnost sportskih suplemenata zavisi od mnogih faktora, a na internetu se može pronaći dosta informacija, ali i dezinformacija. Većina ljudi veruje da dosta zna o suplementima, ali činjenica je da se zaista malo toga zna. Stoga, nije lako definisati šta je sportski suplement!

Šta su suplementi?

Jako je teško napraviti razliku gde se završava ishrana, počinje suplementacija, gde se završava suplementacija i gde započinje doping. Iako, naizgled deluje jednostavno i nije baš tako. Nije jednostavno ni nauci da takve stvari definiše.

Kofein kao suplement je bio zabranjen u sportovima 1984. godine. Sledeće 1985. godine  bio dozvoljen u određenim granicama, a već 2004. godine kofein je skinut sa liste zabranjenih supstanci. Od 2005. godine Kofein je na listi suplemenata koji se prati i analizira.

Suplementacija je dodatni unos nutritivnih materija i nefarmakoloških sredstava u cilju ostvarivanja određenih zdravstvenih efekata ili poboljšanja sportskog nastupa.

Suplementacijom se unose esencijalni nutrijensi kao što su:

  • vitamini,
  • minerali,
  • proteini,
  • ugljeni hidrati
  • i neesencijalne materije (inozin, kreatin, biljni ekstrakti)

Sve u cilju povećanja mišićne mase, smanjenja telesne mase i sadržaja masti, poboljšanja specifičnih elemenata forme i unapređenja sportskih rezultata.

  • snage,
  • brzine,
  • i izdržljivosti

Kako izabrati odgovarajući suplement?

Ukoliko ste odlučni u nameri da koristite suplementaciju u treningu, verovatno prave informacije o samom suplementu ćete potražiti od prodavca u radnji za suplemente.

Obzirom da nemate adekvatno znanje o suplementima, prodavci će vam ponuditi suplemente kojima ističu rokovi ili koji se slabije prodaju.

Stoga, ne bi bilo loše da se pre toga malo informišete (efikasnost sportskih suplemenata) i odete pripremljeni u kupovinu.

Ukoliko pogledate sastav suplementa, to vam neće puno pomoći  da zaključite, da li je jedna formulacija bolja od druge.

Kako razlikovati doping od suplementacije?

Neke supstance poput dihydrotestosterone kao neprikosnoveni prekustor testosterona ili androstenedione smatraju se kao dopinzi.

Takve supstance mogu se naći u nekim suplementima. Stoga, jasno vam je da nije jasno povučena granica između suplementacije i dopinga.

Nauka je živa stvar, nove stvari se otkrivaju i neke supstance koje su mozda ranije pokazale da imaju ergogeno dejstvo i da pomaže sportisti kroz dugoročnije studije je opovrgnuto. Primer toga je suplement dimethylamylamine koji je jako zastupljen suplement na tržištu, ova supstanca kao mimetik andrenalina, efedrina i svih ostalih, takođe je zabranjena za upotrebu.

Po pravilima svetske antidoping federacije alkohol i betablokator su zabranjeni u određenim sportovima kao što su streljaštvo, steličarstvo i automobilizam, da bi 2018. godine bili sklonjeni sa liste zabranjenih suplemenata.

Postavlja se pitanje, da li neko proverava suplementaciju i da li su korisnici zaštićeni od neželjenih efekata suplemenata?

Kao rezultat “ Dietary Supplement Health and Education Act“ odobrenog od strane Američkog kongresa 1994. godine dijetski suplementi ne podležu proveri indikacija i bezbednosti od strane FDA.

Na zvaničnom sajtu FDA možete pročitati da oni nisu ovlašćeni da rade recenziju sportskih suplemenata i da to nije u njihovoj nadležnosti.

Ako pogledamo sajt svetske antidoping agencije takođe ćemo videti da se ograđuju od provere suplemenata.

Stoga, ako želite da saznate šta je dobro, a šta loše za vas ostaje vam da posećujete seminare koji drže priznati naučnici i na taj način dobijete potrebne informacije pokrepljene dokaznom literaturom. Tako smo i na ovu temu razgovarali sa priznatim naučnikom prof. dr. Vranješom koji nam je dao odgovore na mnoge nedoumice.

Efikasnost sportskih suplemenata – procena efikasnosti?

Procena efikasnosti suplemenata zasniva se na objektivnoj i subjektivnoj proceni konzumenta.

Objektivna procena je zasnovana na nauci koja se trudi da napravi što kvalitetniji preparat zasnovan na idejama, naučnim činjenicama i istraživanjima.

Sa druge strane potrebna su nam dugoročna istraživanja. Najveći problem kada pročitate naučni rad u kome se dokazuje da određeni suplementi stimulativno deluju na organizam i obezbeđuju bolje performanse, što većina pročita samo rezime.

Da bi bili u stanju da prepoznamo dobro od lošeg potrebno je da budemo kritični i dublje ući u tematiku.

Polazi se uvek od mišljenja i ideja.

Efikasnost sportskih suplemenata – istina i zabluda

L-karnitin kao suplement veruje se da je odličan za mršavljenje, jer transportuje masne naslage. Mnogi se vode time, da što više piju L-karnitina da će više smršati i da će lakše sagorevati masti. Istina je drugačija – nećeš lakše sagorevati!

Isto važi i za Glutamin koji ima veliku primenu u sportu, ali nema studije koja je dokazala da ima kvalitetna dejstva za sam sportski rezultat.

efikasnost sportskih suplemenataefikasnost sportskih suplemenata

Prof. dr. Vranješ tvrdi da nema studije koja dokazuje da L-karnitin deluje na mršavljenje. Puni su rafovi L-karnitina u radnjama za suplemente, a radnje ga prodaju samo zato jer je jeftin i zato što je isplativ za trgovinu.

Da bi na pravi način procenili suplement najbolje je da pođemo od toga kakva su vaša očekivanja za određeni suplement.

Kolika će korisnost suplementa biti na samog korisnika zavisi od više faktora: od pravilnog izbora suplementa za postizanje nekog cilja, samih očekivanja, placebo efekta, istorijata suplementacije, načina života vežbača ili konzumenta, dužina upotrebe određenog suplementa.

Potrebno je imati određeno predznanje o suplementima i o načinu upotrebe istih. Da li se piju na prazan stomak, pre ili posle treninga, da li mogu da se kombinuju sa drugim suplementima itd. Neke suplemente potrebno je piti isključivo uz hranu, tako da se ne preporučuje uzimanje suplemenata bez prethodne upotrebe za njihovo korišćenje. Da bi ste dobili takve informacije potrebno je konsultovati lekara ili farmaceuta ili personalnog trenera sa kojim vežbate.